mandag 17. november 2014

To luer av pinnene


Det er kjekt å strikke luer, jeg liker det. Kjapt og nyttig og finfine gaver.


Luer kan være det ideelle prosjekt for å prøve ut nye masker, nytt garn eller for å teste ut nye mønstre og farger. Jeg er ikke så glad i å strikke prøvelapper, men ei lue er jo faktisk nesten som en prøvelapp å regne, eller hva?   Her har jeg strikket to med forskjellig mønster og garn.    

Den første lua er "Pup Tent" Den har et fint strukturmønster som var enkelt å strikke og lett å lære seg.  Jeg har brukt Cadcade 220 og pinner nr.4. -  54 gr. Jeg kunne nok med fordel gått opp et halvt eller tilogmed et helt nr på pinnene og fått ei litt løsere lue, som jeg tror  ville vært fint både med hensyn til garn og mønster.                                                                                                                                                                                            Lue nr. to har et enkelt men fint flettemønster og det gjør seg på luer og så er det så moro å strikke synes jeg.  "Declan's Hat" er ei flott lue som passer til hele familien. Oppskriften er grei. lett å forstå og kommer i mange størrelser.  Størrelsene er store og romslige så vær obs på det om du skulle få lyst på ei slik lue. Jeg har strikket i str, M og det passer et normalt mannehode. Garn: Jo Sharp  Silkroad DK Tweed- 53 gr, noe som er litt ergelig for dette garnet kommer i 50grs nøster. Hadde jeg strikket vrangborden et par runder kortere; som forøvrig ikke ville gjort noe, så hadde det holdt med et nøste. Også disse på pinne nr. 4.
 Disse to ble strikket for et par dager siden, og jeg har gått og ventet på bedre vær slik at det kunne taes bilder ute, men det ser ut til at det drøyer med godværet her på våre trakter så da ble det innefotografering og dårlig lys dessverre.



5 kommentarer:

  1. Er så enig med deg; luer er artig å strikke! Synes begge to var fine, og spesielt den lyse var det flott mønster på.

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  2. Fine luer! Jeg er helt enig i at luestrikk er gøy! Jeg likte den lyse her veldig godt, og måtte legge den til i favoritter på ravelry:)

    SvarSlett
  3. Flotte luer! Det går i luer innimellom her og. Det BESTE med luer er jo at det er bare EN - ikke noe second syndrome av noen sort :-)
    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
  4. Mønsteret kommer best fram på den lyse, ser jeg. Kanskje det er derfor vi synes den er finest? Fine luer begge to, og nå er det luevær her jeg bor. Strikker luer jeg også for tiden.

    God mandagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Veldig fine hatter har du strikkt. Deilig strukturmønsteret og hyggelig med fletter.
    Ja forløperen fra vinter er kommet - vi har 3 grad og regn og tåkedis. Riktig hyggelig inne.
    Jeg strikker med mohairgarnet igjen og jeg håper jeg bringe sluttet... snart.
    Ha en fin dag. Hilsene fra Viola

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar,
jeg setter stor pris på hver eneste en.